Profiflash maart 2025
BELGISCHE INNOVATIE ZET DIESEL TRUCKS OP STROOM
Stel je voor: een dieselvrachtwagen ombouwen tot een elektrische truck. Klinkt als iets uit de toekomst, niet? Toch gebeurt het vandaag al! Vlaams bedrijf TROVA Trucks maakt dit werkelijkheid door bestaande dieseltrucks om te bouwen tot volwaardige elektrische vrachtwagens.



TOVA is een Belgische onderneming gespecialiseerd in het retrofitten van zware vrachtwagens. Hun doel? De transportsector vergroenen en verduurzamen om zo bij te dragen aan een betere toekomst. Dankzij hun retrofittechnologie krijgen dieseltrucks letterlijk een tweede leven. Bij retrofitten worden de dieselmotor, aandrijflijn en de uitlaat verwijderd en vervangen door een elektromotor en batterijen. Er is dus geen volledig nieuw voertuig nodig, wat het proces goedkoper maakt. Daarbij kan volgens TROVA deze klus geklaard worden in slechts 48 uur.

TECHNOLOGIE ONTWIKKELD
IN VLAANDEREN
De elektrische aandrijflijn werd ontwikkeld door TROVA zelf, in samenwerking met Flanders Make, het Vlaamse innovatiecentrum. Samen met TROVA hebben ze de voorbije 2 jaar intensief gewerkt aan het ontwerpen en testen van de software en hebben ze hen ondersteund bij het homologatieproces. Op 14 januari 2025 werd een mijlpaal bereikt: een omgebouwde Volvo FH kreeg als eerste elektrische retrofittruck een officiële Europese typegoedkeuring. Dit betekent dat TROVA’s omgebouwde trucks nu officieel de baan op mogen in Europa.
DE VOORDELEN
VAN RETROFITTING
TROVA wil de ecologische voetafdruk van het vrachtvervoer drastisch verminderen en zo een concrete bijdrage leveren aan de Europese klimaatdoelstellingen: een reductie van 90% van de CO2- uitstoot tegen 2040 voor zwaar vervoer. Want wist je dat vrachtwagens, die slechts 2% van de voertuigen op onze wegen uitmaken, verantwoordelijk is voor 25% van de uitstoot van broeikasgassen? Bovendien sluit de aanpak perfect aan bij het principe van de circulaire economie. Terwijl de meeste vrachtwagenfabrikanten zich beperken tot recyclage van onderdelen, biedt TROVA een veel duurzamer alternatief: hergebruik van de volledige truck.
Door deze slimme retrofit-oplossing kunnen transportbedrijven hun vloot sneller en goedkoper vergroenen, omdat een retrofit-proces milieuvriendelijk en budgetvriendelijk is. Retrofitting is tot een derde goedkoper dan een volledig nieuwe e-truck. Daarbij is het snel uit te voeren en is de levertijd dus ook vele malen sneller dan die van een volledig nieuwe vrachtwagen. Een ideale oplossing dus in tijden waarin vergroening en kostenbesparing hand in hand moeten gaan.
E-TRUCKS KLAAR
VOOR SNELLADEN
Niet alleen de trucks evolueren; ook de laadinfrastructuur maakt sprongen vooruit. De eerste gespecialiseerde snellaadpalen voor E-trucks beginnen op te duiken, onder andere in de Antwerpse haven. Deze laadpalen kunnen een vermogen van 1.440 kW leveren – bijna 5 keer meer dan de 300 kW snelladers voor elektrische auto’s.
Met deze laadstations kunnen elektrische vrachtwagens in theorie hun batterij in minder dan een halfuur opladen, wat de laadtijd van e-trucks met 90% zou verlagen. Momenteel zijn er nog geen e-trucks is die dit enorme laadvermogen aankunnen, maar er worden wel volop testen uitgevoerd met e-trucks die in een korte tijd 1000 kW kunnen laden.

besluit
Dankzij pioniers zoals TROVA wordt de vergroening van het vrachtvervoer niet alleen mogelijk, maar ook betaalbaar en efficiënt. Door dieseltrucks om te bouwen tot elektrische trucks, slaat TROVA een belangrijke brug naar een duurzamere transporttoekomst.
MEER WETEN
OVER ONS?
Wil jij voorbereid zijn op de mobiliteit van morgen? Kom gerust langs, de koffie staat klaar.