Profiflash Februari 2025
EUROPESE AUTOMOTIVE SECTOR staat onder druk
De Europese automarkt staat voor een turbulent 2025. Strengere emissieregels, geopolitieke spanningen en de opkomst van Chinese automerken zorgen voor uitdagingen. Autofabrikanten proberen kosten te besparen en toch concurrentieel te blijven, terwijl beleidsmakers maatregelen bekijken om de Europese auto-industrie te beschermen. Maar wat betekent dit nu voor bedrijven en zelfstandigen die een nieuwe wagen zoeken?



TOVA is een Belgische onderneming gespecialiseerd in het retrofitten van zware vrachtwagens. Hun doel? De transportsector vergroenen en verduurzamen om zo bij te dragen aan een betere toekomst. Dankzij hun retrofittechnologie krijgen dieseltrucks letterlijk een tweede leven. Bij retrofitten worden de dieselmotor, aandrijflijn en de uitlaat verwijderd en vervangen door een elektromotor en batterijen. Er is dus geen volledig nieuw voertuig nodig, wat het proces goedkoper maakt. Daarbij kan volgens TROVA deze klus geklaard worden in slechts 48 uur.
CHINESE ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
PRIJSBREKERS MET IMPACT
De snelle groei van Chinese elektrische voertuigen (EV’s) zet de Europese autobouwers onder druk. Chinese merken zoals BYD en NIO bieden geavanceerde EV’s aan tegen prijzen die tot 30% lager liggen dan hun Europese concurrenten. Dit prijsverschil is te danken aan efficiëntere productieprocessen en toegang tot goedkopere grondstoffen. Om de Europese industrie te beschermen, overweegt Brussel importheffingen . Maar deze maatregelen dreigen handelsconflicten met China te veroorzaken, wat de situatie verder kan verergeren.

ev-markt
WAAROM DE GROEI HAPERT
De elektrische aandrijflijn werd ontwikkeld door TROVA zelf, in samenwerking met Flanders Make, het Vlaamse innovatiecentrum. Samen met TROVA hebben ze de voorbije 2 jaar intensief gewerkt aan het ontwerpen en testen van de software en hebben ze hen ondersteund bij het homologatieproces. Op 14 januari 2025 werd een mijlpaal bereikt: een omgebouwde Volvo FH kreeg als eerste elektrische retrofittruck een officiële Europese typegoedkeuring. Dit betekent dat TROVA’s omgebouwde trucks nu officieel de baan op mogen in Europa.
HANDELSSPANNINGEN
KOSTEN DREIGEN WERELDWIJD TE STIJGEN
Niet alleen China vormt een uitdaging voor de Europese autobouwers. De spanningen tussen de VS, Mexico en Canada kan zorgen voor hogere invoertarieven, wat nadelig is voor autofabrikanten die in Mexico produceren. Dit kan leiden tot operationele verstoringen en verdere kostenstijgingen. Hierdoor worden Europese merken gedwongen om efficiënter te werken en hun productieprocessen te optimaliseren.
DE TOEKOMST VAN DE AUTOSECTOR
INNOVATIE IS DE REDDINGSBOEI
Met toenemende druk op winstmarges en onzekerheden rond regelgeving en handelsrelaties, is innovatie cruciaal. Fabrikanten moeten investeren in nieuwe technologieën, zoals betaalbare elektrische modellen en efficiëntere productiemethoden, om competitief te blijven. Daarnaast kunnen strategische partnerschappen en kostenbesparingen helpen om de impact van de marktonzekerheden te minimaliseren.

ZAKELIJK LEASEN OP MAAT
DE OPLOSSING VOOR MOBILITEITSUITDAGINGEN
In een snel veranderende markt biedt leasing een stabiele en flexibele oplossing. Bedrijven en zelfstandigen kunnen profiteren van:
Geen zware investeringen: Geen grote kapitaalinvestering nodig, wat financiële ruimte geeft voor andere bedrijfsuitgaven.
- Geen restwaarderisico’s: Geen zorgen over de waarde van je wagen op de tweedehandsmarkt.
- Flexibiliteit: Gemakkelijk overstappen naar een nieuw model of inspelen op veranderende mobiliteitsbehoeften.
MEER WETEN
OVER ONS?
Onze experts staan klaar om naar jou te luisteren. Laten we kennismaken en kijken hoe we je optimaal kunnen helpen. Kom gerust langs, de koffie staat klaar!